Wednesday, April 26, 2006

pikir2 sampai pening

Ari ni panas punggung dok lama2 kat bilik gerakan... meeting tgh ari buta.. apalgi ngantuk giler... dah la dok kat belakang... sib baik ler makcik2 tu dok wat lawak ilang sket ngantuk..

Tetiba jer melayang 1 kertas depan mata aku... dengan bersungguh aku membaca... ingatkan ada berita menarik rupa2nyer senarai tindakan guru yang ditegah.. antaranya (malas nak tulis byk2): guru tidak dibenarkan menjeling, menunjukkan reaksi marah, menyindir, perli, segala pukul cubit dan yg seangkatan dengannya, denda wat keje sambil bdiri, diri atas kerusi, ketuk ketampi dan yg seangkatan dengannnya, bla, bla, bla....

Conclusion yg aku buat pas abis baca’ CIKGU WAT DUNNO JE’ yer la, dah semua tak leh.. kalo yg pukul2 ke rotan ker logik ler tak dibenarkan, leh mati anak org. ni tunjukan muka marah pun tak bleh... so kalo budak wat hal agaknyer cikgu kena cakap ‘murid2, cikgu tak suka awak buat bising’ (cakap dengan lemah gemalai dengan senyuman yg meleret).. tak semua budak kita leh cakap lemah lembut plus psiko sket ada gak yg kena wat muka garang esp yg jenis tak makan saman.

My experience la ... dgn budak2 esp remaja yg ada kat kelas ujung2 ni ..mmg kena perli tp lam nada lembut.. bukan nada membebel.. tp yg salu aku buat aku mainkan dorang balik coz dorang salu mainkan aku .. biasa la kan budak2 baru nak kenal dunia.. kena ikut rentak dorang tp jgn kita lak yg hanyut. Dulu mula2 masa masuk ngajar bdk2 lelaki salu tipu aku kata nak p solat asar (sesi ptg) aku pun bg ler izin.... rupa2nyer dorg p ngurat junior. Mula2 aku sabar last2 tu aku pun sound dpd tepi tingkap ‘ Awak ingat body awak tu lawa sangat nak ngorat anak dara orang? Sorang kurus kering sorang lagi besar gedabak, makan pun mak bapak tanggung lagi.. masuk kelas’ sungguh menakjubkan pas tu sorang pun tak berani kuar kelas. Yg anak dara lak kalo tak sibuk berbedak, gosipp ler..apa lagi.. hehehe aku pun sound ler kebetulan kelas cam sarang tikus jer.. ‘ 1,2,3,....9 anak dara pemalas lam kelas ni..harap muka jer lawa.. guys... ada sesapa nak kawen dengan dorang ni?’ zuppsss memasing sibuk cari penyapu la, kutip dengan tgn la.. tak sampai 5 minit bersih kelas...hehehe mana tak nyer pakwe dorang ada lam kelas tu gak... tak pun malu kang kalo pakwe kelas sebelah dapat tau kotz... plg aku suka buat pijak kasut dorang esp bdk2 yg tak makan saman ni.. bila dorang menjerit sakit..’ooohh oohh sorriii cikgu terpijak...’ pdhal sengaja pun.. sambil tu wat muka selamba.....plg best time peksa... ada ker tiru jawapan dgn letak buku atas riba... aku pun dgn selamba soal dorang...

Me: ’awak tak penat ker tulis?
Kids: naper cikgu?
Me: ye la.. awak kan meniru... mmg ler ustazah tak nampak awak meniru tp cikgu nampak. Dpd awak sorok2 buku teks nota kecil tu baik awak letak atas meja jer.
Kids: naper cikgu?
Me: awak tulis banyak mana pun tetap dapat 0/100 markah awak... cikgu nak cakap lah kat ustazah tak yah tanda kertas awak... sebab awak meniru.. pastu wat abis ink pen n tenaga ustazah jer nak tanda... lgpun tu bukan jawapan daripada otak awak tp dpd buku yg awak tiru..tu lum lg pening tgk tulisan awak lagi... awak ni menyenangkan keje cikgu la... lgpun kalo awak dapat kosong bukan cikgu yg kena marah dgn mak bapak awak pun..
Kids: sorang2 simpan buku lam beg
Me: ehh naper simpan buku...
Kids : senyap jer.. terus jawap soklan peksa sendiri..

errrrrr ni semua citer dulu2..

skang ni ntah ler coz si comel2 ni nak marah2 for sure dorang tak paham mende pun.. cakap slow2 dorang wat dunno... tegas sket kang majuk tak nak dtg sekolah plak... smlm pujuk si comel2 ni dtg sekolah .. ‘sapa dtg esok kita leh main air’... air sabun lagi .. sesaja nak wat sonok sambil tu latih dorang lembutkan pergerakan tangan. Pasang muzik gerakan tangan lam air ikut rentak muzik.. pastu amek main buih jgan sampai buih tu jatuh lam air...hah ngko... dengn aku2 sekali basah ... sib baik pakai apron selamat tudung aku.. dah la x bawak tudung spare.. ada meetg lagi pas kelas... hmmmm sok tak p skolah.. ada meetg lak kat skolah lain... hope dorang ok.. dah la lupa nak pesan wat perangai baik2...

0 kata org lain: