Sunday, December 10, 2006

risaunyer...

My helper call kata dia risau pasal kelas coz dia akan bercuti sepanjang minggu depan so takder sesapa nak tgk kelas. Sib baik uma aku dekat so leh la jengah kejap2. insyaallah lah. Dia bgtau yg kantin sekolah kena pecah last week. Dah tu plak pas sehari kelas aku dapat computer jaga sekolah dok jengah2 kelas aku… takut gak. Tu pun sib baik kerani nampak kebetulan dia berdiri kat tepi tingkap nak amek barang kot. Risau giler aku. Even rumah dah bergril pun pencuri leh masuk. Mmg ler kelas aku bergril tp kan skang ni pencuri dah advanced. Harap jer ada jaga tp hampeh tak berguna langsung. Kerani dah lapor pada ketua security tp dia backing balik lah staf dia. Mana tak nyer jaga sekolah tu pompuan. Apa yg aku nampak dia pakai tudung (Islam la kot) then 1 day 1 kerani ternampak dia dok usap2 badan anjing yg merayau lam kawasan sekolah. So ngadu lah kat ketua jaga tu. Leh dia wat bodo jer. Harapkan pagar, pagar makan pagi kang nanti. Sebelum ni ada parents datang nak beli buku sekolah anak kat koperasi then tetiba anjing tu dtg serang ... tak pasal parents tu jatuh tangga.
My helper pernah datang sekolah bawa beg plastik besar isi alas kaki kelas coz nak cuci kat rumah. Masa dia dtg ke sek anjing tu dtg kat dia n dia pun jerit la... leh lak jaga tu kata ‘ tak per kak...dia nak cium jer’.. giler! Aku tak tau betul ker dia tu Islam ker tak. Siap leh pegang2 anjing. Mmg ler ada pendapat ulama yg mengatakan kalo dalam keadaan kering leh pegang. Masalahnyer skang ni musim ujan so for sure anjing tu bulu dia lam keadaan lembab. 1 lagi kan ker tangan kita ni mengeluarkan peluh. Kira dah sama2 basah la tu.... bila pikir balik cam tak betul jer dia ni... tau la dia ni dpd keluarga org susah..tp takkan tu pun tak leh pikir. Dah la anak sedara dia sorang bakal jd 1 of my kids next year. Yg mak budak tu dtg serang my helper sampai 2 kali coz anak sedara dia lagi sorang tak dpt masuk kelas aku. Ingat dia tu sapa.? Hish macam2 perangai parents area tmpt tinggal aku ni. Mana yg baik...baik la. Tp kalo kena yg teruk hishhh nauzubillah lah punya perangai. Macam org tak bertamadun. Tau nak serang sekolah jer...macam dia tu bagus sangat. Macam ler anak dia tu byk menyumbangkan bakti kat sekolah.
Cakap pasal komputer...my helper kata ada la salah sorang pentadbir dok bising why my class got 2 computers. Then cepat my helper jawab tu nak ajar budak n for me n my helper senang nak wat keje. Sekarang kan zaman IT. Tak mustahil ada budak yg tak pernah pegang komputer esp area tmpt aku tinggal ni. Still byk setinggan. (bekas) Masa aku p kursus ada la sorang my colleague citer dia nyer komputer org opis angkut 1. apalagi marah ler org pihak jabatan... siap la GB dia nak menjawab kang kalo dorang or nazir turun.. . my helper kata masa dia p kursus tempoh hari dia, org jabatan akan turun ke sekolah cek apa2 yg berkaitan esp yang failing. Errrr aku nyer lum siap lagi.. my helper tgh pulun siapkan.
Kalo dipikir2 ni ler leceh nyer kalo keje yg staff nyer ramai pompuan. Apa yg aku nampak beh ercakap dpdn tangan berjalan wat keje. Memasing tunjuk lagak jer lebih konon pandai itu ini tp hampeh. Tambah lagi pentadbir semua pompuan....waaarrrrghhhh. tensen. Memasing giler kuasa. Aku tak kisah dia nak giler kuasa ker apa ker janji tak kacau keje aku dah la. Kang kalo tetiba PPD or Jab dtg aku gak yg kena jawab selain dorang. Mula tu memasing lepas tangan. Kenkadang dorang ni berlagak mentang2 pegang jawatan tinggi.... ceh kalo aku masuk PPD or jab or KPM sure jawatan aku beh tinggi dpd korang semua coz gred aku pun beh tinggi dpd dorang semua hanya aku ngajar prasekolah nampak cam rendah jer aku ni... ada rezeki nak sambung Masters tp nyah la biler... member sorang dah start wat Master kat UKM. Aku nak cari U yg dekat2 jer... senang nak ulang alik.
Lately isu guru keluaran U tak dapat nak posting ker sekolah... pastu dorang salahkan KPLI(kursus perguruan lepas ijazah). Dorang bising sampai masuk TV kata naper KPM post KPLI cepat sedangkan dorang kena tunggu kenkadang sampai bertahun... jangan salahkan lepasan KPLI or KPM.. apa yang aku dapat tau from my fren yg ayahnyer keje kat KPM. Pihak U sendiri tak memaklumkan or tak mendapatkan maklumat bilangan guru bg certain courses yg diperlukan bg tahun tertentu. Dorang main amek jer students then problem masa nak posting. Duit masuk beb... dorang pikir duit jer. Yuran kan sekarang ni dah melambung tinggi. Kalo KPLI mmg dibawah KPM directly so KPM tau baper byk guru yang diperlukan bg certain opsyen tu pasal cepat posting. Kalo nak kata guru lepasan U dgn pend beh baik dpd KPLI aku tak setuju sama sekali. Pengalaman aku sbg lepasan KPLI n sebelum ni pernah amek course Bac sains dgn Pendidikan (wpun separuh jalan sebelum tukar course lain). Aku rasa yg lepasan KPLI beh byk terdedah dgn hal2 persekolahan coz dorang dok kat maktab yg stail nyer mmg sebijik cam kat sekolah. Kalo bab akademik plak dpd segi subjek pendidikan aku rasa beh kurang sama jer. Pedagogi, sosiologi pendidikan, dan apa2 yg seangkatannya aku rasa sama jer. Cuma kat U lecturer offcourse ler just bg lecture jer masa kat kelas... students byk cari maklumat sendiri tp kat maktab ada beza sket coz majoriti lecturer adalah bekas guru n dorang sentiasa selitkan apa2 yg berkaitan dengan sekolah n hal pendidikan. Nasihat n cerita pengalaman ketika di sekolah dapat la membantu sedikit sebanyak pengetahuan aku n the gang. Cerita atau kalau ada pekeliling ke atau apa2 yg berkaitan dengan hal pendidikan cepat we all tau... ada org kata cikgu KPLI ni kenkadang tak pandai ngajar coz dulu kat U amek course lain tp bila masuk KPLI amek coourse yg tak ada kaitan langsung dgn yg sebelumnyer. Bagi aku tu tak der hal. Kalo kita posting pun kat mana2 sekolah lum tentu kita dapat ngajar subjek yg sama dgn opsyen kita. Cth kat maktab amek opsyen sains tp bila amsuk sekolah tetiba ngajar kajian tempatan or sejarah or geografi coz cikgu sains dah cukup koata... subjek lain lah kurang so terpaksa gak la ngajar. Kalo aku kalo tak dapat ngajar prasekolah maybe kana ajar budak tahun 1 coz tu yg paling dekat dgn opsyen aku. Beh kurang sama jer...
Tapi apa yg pasti pengalaman aku dok kat maktab n kolej kat U mmg jauh berbeza. Macam dok kat boarding school balik....n beh teruk lagi (aku pun bekas budak SBP). Maklum la dah biasa bebas tetiba terkurung lagi. Lagi ler maktab aku tu..... cam jadi budak sekolah balik. TENSEN. Every week aku balik ada la 3 kali kot aku stay kat hostel weekend coz ada seminar n kem pengakap.
Panjang lak entry aku kali ni.... luahan perasaan la plak.
Bagi aku keje sebagai guru kalo ikutkan betul tak banyak masalah n tension. Setakat nak mengajar jer kat kelas n hadapi kerenah budak tak der masalah or tension. Tp mende2 yg membuatkan seseorang guru tension adalah keje2 sampingan cam nak jalankan aktiviti KO-kurikulum, mana yg handle data murid lagi pening, pegang jawatan tu pegang jawatan ni. Kalo da pegang jawatan tu macam2 la kena buat lagi ler kalo jadi ketua kena rancang macam2....nak hantar report/analisa pas peksa itu ini, dan lain2 lagi... rasa2nyer keje guru bukan byk abis kat mengajar tp abis kat wat mende sampingan tu... 1 hal lagi cikgu2 skang ni byk tul p kursus . pas 1 p 1 lagi. Ntah bilernye nak diaplikasikan ilmu yg dia belaja masa p kursus tu kat murid2. yg kesian budak2 la. Cikgu salu tak masuk kelas. Mmg ler ada guru relief tp kalo cikgu yg ngajar sama subjek senang la leh tolong cover...
Aku rasa skang ni kerjaya sebagai seorang guru cam dah tak selamat lagi la. Tak kira sekolah menengah ker sekolah rendah ker.Tgk je la TV byk kes buli. Ye la budak2 skang ni makin berani. Kalo cikgu pun dorang berani lawan...sapa lagi nak tegur kalo bukan parents. Bila guru panggil parents datang, dorang kata anak dorang baik lah pijak semut tak mati. Biasa la budak skang ni pandai berlakon. kat depan parents baik. Tambah lagi paremts jenis keje matahari lum kuar dia dah kuar rumah dulu then matahari tenggelam baru balik. Perkembangan anak langsung tak pasan. Kena lak kalo jiran ngadu pun wat tak reti... beh percaya anak. Cukup la bila tgk budak sekolah area umah aku ni. My dad penah citer 1 tengah ari ada budak sek men naik motor bawa kayu besar lengan gaduh depan sekolah. Tak pelik pun coz sekolah tu mmg selalu polis keluar masuk. Tingat masa zaman aku sekolah dulu ada budak lelaki gaduh then datang sorang ustazah nak lerai tak pasal2 ustazah tu kena tumbuk tak pun kena tendang sekali... aku tau ni pun ada member yg sama kelas dgn budak tu citer masa aku tgh tunggu my dad amek kat sekolah. Aku masa tingkatan 5 pergi balik my dad anto n jemput lek uma everyday. Heheheh malas nak naik bas panas2 coz masa tu maigrain aku lum baik sepenuhnya. Kalo my dad lambat just go to his office betul2 dpn sekolah... tunggu dia siap keje dulu. Kalo tak sampai uma jer aku terus rebah..sakit pala. Kalo naik bas lum sampai uma aku da tanggal tudung dulu kat simpang jalan... rasa berasap jer kepala aku. Tp skang ni tak der la cenggitu lagi... silap aribulan esoknyer aku tak p sekolah. Tetiba lak rasa nyesal masuk sek asrama penuh...coz aku dok sana tu yg dapat maigrain.

0 kata org lain: