Monday, June 15, 2009

macam-macam hal

ini cerita hari pertama sekolah selepas cuti 2 minggu...

cerita 1- MOOD CUTI LAGI

selepas bagi budak2 ni buat keje aku tolong PPM kat dapur. WHY? AIR X DER 1 SEKOLAH!!!. so kena angkut dpd toilet (tong air yg mmg dah ready sejak dulu2 lagi) ke dapur. tp aku cuma tolong serve makanan jer la. pas buat keje budak2 ni tgk la CD tema SEA LIFE. so masa dorang tgh tgk ni tetiba ada yg bising...

kid1 : 'cikgu... Saddam tido la cikgu...'
me : 'ye ke.. dia baring je kot'
kid 2 : 'x la cikgu dia tido betul2'
(other kids dah mengekek ketawa)
aku pun p la cek betul ke budak ni tido... pergh... sedapnyer dia tido sambil merengkokan badan atas karpet.
me : 'cikgu nak ambil gambar la'
( lagi ler yg lain ketawa mengekek kuat)

hmm sedapnyer tido.. kawan gelak kuat2 pun x sedar gak


cerita 2-CERAI BERAI

masa tgh mengajar tu datang la sorang parents ni juper aku. dia bagitau yg anak dia x dapat datang sebab dah dihantar balik ke kg ikut nenek dia di Perak. alasan: parents dalam proses bercerai. yg mak pulak x der income tetap. kejap keje kejap x. si ayah pula x tau citer. syiannyer... every year aku dapat kes cenggini. sib baik bukan kes gaduh2 sampai tumbuk terajang antara mak n ayah (cam tahun2 sebelum ni). mana aku tau? budak2 tu sendiri yg cerita... hmm bila tgk rekod budak ni, mak dia muda lagi , pertengahn 20-an si ayah plak
dah 40-an. pakaian mak kalo datang anto anak p sekolah mmg style muda mudi zaman sekarang ler... sebelum ni si mak sudah cerita si ayah ni kejap keje kejap x so dia pun tpaksa cari keje...

kalo dipikir2 balik... habis jer sekolah terus kawen la mak budak ni. kiranya lum ada keje tetap. tp bila tgk umur si ayah patutnya dah stabil... hmmm ntah la.. yang jadi mangsa si anak yg masih lum tau apa2... patut la si anak ni asyik wat perangai jer sejak akhir2 ni... budak2 ni kdg2 dapat rasa apa yg x kena dalam keluarga tp x leh nak luahkan so diluahkan melalui tindakan....

cerita 3-HARUAN MAKAN ANAK

ni cerita lagi teruk... wpun aku dah tau latarbelakang famili budak ni tp x tau yg budak ni jadi mangsa gak cam kakak2 dia. pagi tadi mak budak ni datang juper aku tanyakan dengan siapa dia leh dapatkan surat untuk bawa anak dia ke spital. aku kata minta pada ofis. so aku tanya la sapa sakit.. dia pun mula la bercerita...

dia kata nak hantar anak dia ni ke spital buat pemeriksaan coz jiran dia bagitau yg anak dia ni (murid aku ni) ayah dia dah cabul dia. bukan sorang jiran tp adalah 4-5 org. tp si anak ni x plak citer kat mak dia. bila mak dia tanya baru dia jawap..dah tu si anak ni asyik mengadu sakit kat kemaluannya n salu rasa nak kencing.. so masa di kelas my PPM saja la tanya kat budak ni apa yg ayah dia dah buat... jawapan yg dberi: ayah wat cam ni (sambil wat demo) bila ditanya salu ke ayah buat, dia jawab byk kali bila mak x de kat uma. ayah angkat sy dpd katil ke karpet baru...

so masa balik tu aku x puas hati tanya mak dia. ayah dia ni keje apa n apasal dia wat x tau jer coz kakak2 pun dah kena sampai JKM ambik. mak budak ni kata ayah dia keje kontrak. ada keje ada la gaji. pastu suka minum2 sampai mabuk. yg peliknya dia kata dia dah bcerai dgn husband talak 3 tp masih serumah. bila aku tanya nape x pindah , dia kata dia dah x der famili lagi. dia djadikan anak angkat sebuah keluarga. rumah yg dia dok skang ni uma mak mertua dia. hish.. pelik lak aku dgr citer dia (sebelum ni ada cikgu2 dah ckp yg citer dia ni leh dgr tp x leh cya bulat2). kalo tgk org nya pun dia sampai jenis org yg ada masalah sket. kalo budak kita panggil slow learner kalo org tua ku x tau. cara dia bcakap pun ada yg kurang jelas. dia leh kata lagi yg anak sulung dia (lelaki) pun penah 'usik' adik sendiri. sampai tu sekali. tp kalo tgk si abang ni dia ni jenis slow gak. sekolah pun x ke mana. menurut cikgu2 adik beradik budak ni semua nyer jenis slow (no wonder la coz parents pun cenggitu). sampai darjah 6 pun x reti baca lagi.
hmmm ntah la.... apa2 hal aku dah bagitau GPK HEM. mak budak ni pun dah bagitau kalo DR kata anak dia terbukti kena rogol so dia nak dakwa si ayah... nak jer aku cakap kat mak budak ni , kalo dah tau si ayah poerangai macam tu kenapa la di ambilnya budak tu balik dpd jagaan JKM.. hish...


0 kata org lain: