Thursday, June 22, 2006

uhuhuhuhhu

sedihnyer....tensennyer... my peti ais rosak lagi..waaaaaaa sib baik opis ada peti ais so tumpang ler kat sana. lawak la plak tiap2 pagi aku kena angkut lauk from opis to my kelas untuk masak. cikgu lain masuk opis sign n amek register aku plak amek ayam.... sib baik ada kerani sudi tolong. dah a nak budak sengsorang ni satu hal. baru kerani tu tau cam ner kelam kabut nyer aku kat kelas nak layan yg nak makan nak ke toilet kebetulan pg tadi ada sorang budak mangkuk dia telungkup. that cabe ok lagi ni dulu penah yang ada mandi kuah sup. lagi haru. semua orang ingat keje aku senang tp bila suh ganti tempat aku untuk 1 jam tak nakplak. baru tau lecehnyer jaga budak kecik. tu lum lagi kes tkencing n tberak lagi.

pagi td wat streaming. grup jer.sapa leh baca dok in 1 grup.. alhamdullilah. beh separuh kelas leh baca sukukata n simple words. tp ada lam 8 orang totally tak tau mende. puas aku mengajar tp dia main2 plak. bayangkan jer lah satandard 1 thn ni jer ada 7 class tp 4 kelas pemulihan so kelas yg tak bermasalah 3 jer... tapi bila tgk environment tempat aku tinggal ni tak leh nak kata apa lah. kalo tgk dari segi sosioekonomi tak ler teruk sangat tp kalo tgk sahsiah peribadi ibubapa n famili background tu yang teruk. ni cikgu panggil parents datang nak settle pasal anak coz tak leh membaca da kat standard 6 tp parents tak leh terima. alasan da anto p jupe pakar. Dr kata anak sihat. dari segi fizikal mmg sihat tp mental we dunno. paling aku angin parents cam tak kisah jer kalo kita tegur' anak akak ni slow n banyak main, tak bg tumpuan, saya takut dia masuk kelas pemulihan jer next year'. and that clever mom tu jawab kat aku..'alah cikgu abang dia pun sama. skang ni ada kat kelas pemulihan'. nak jer aku sound aak bangga ker anak akak termasuk dalam golongan 'bengap' (sorry to say) tp tak sampai ati lak coz tgh ramai org. plg aku angin kang dia kata cikgu tak ngaja lak. adeihhhhhhh....

td ada taklimat pasal program akademik. program nak bg budak tak pandai baca leh baca. cikgu2 kena tolong tolong cikgu BM aja budak membaca. kiranya sorang cikgu amek3-5 budak yg kronil2 ni aja mbaca. aku no hal je masalahnyer nak ker budak2 tu. kenkadang cikgu berita datang nak ngaja budak2 da cabut. ada parents dpd kalangan murid aku dia langsung tak kisah anak2 dia pontengn kelas.. ntah la... apa nak jadi skang ni dengan orang "melayu'.

aku rasa pepatah lama kata 'takkan melayu hilang di dunia' tak leh pakai lagi dah. makin hilang aku rasa adalah. coz skang ni kalo tgk persekitaran, budak2 melayu da tak macam melyu. paling nyata tgk jer la dpd segi pakaian. then tgk dpd segi pergaulan. then tgk plak dpd segi tingkahlaku dgn org tua.... mostly da ke 'mat/minah saleh' da... sapa yang salah? PARENTS? GURU? MASYARAKAT SEKITAR? MEDIA? DIRI SENDIRI?
lain orang lain pendapat . pada aku DIRI SENDIRI la...coz da besar panjang dah leh pikir mana baik buruk tp depends pada upbringing masing2 ler. kalo pikir dpd akar umbi of course ler parents yang mula dulu. mana ada baby lahir dah cikgu ajar sure parents kan. parents yang dok corakkan kehidupan anak masing2.tak tau la akan datang zaman canggih, baby kuar kot inkubator plak. bukan dpd rahim seorang ibu. mustahil tak eh?????

0 kata org lain: