Tuesday, June 20, 2006

life must goes on

2 minggu yang bakal memenatkan. Mana tak nyer my helper p kursus induksi… pastu sok open day lak. Jenuh ler mulut aku tak benti bcakap. Kena sediakan air 1 botol ler kat tepi… pg tadi nasib baik ada masa agama so leh ler lari kejap masuk dapur menggoreng sosej n telur hancur. Ingat kan tak laku aku nyer ‘burger’ aku… tak cukup lak.. yela biasanyer my helper yg masak ni cikgu nyer laky g masak.. hehehehe sesekali membanggakan diri sendiri apa salahne..ye tak. Pas abih semua keje n budak2 pun da balik lepak jap dgn ustazah. Soksek2 berita terkini lagi sensasi di sek. Bukan apa.. aku ni kan asyik dok terperap kat kelas …. (Kelas ku Syurga ku).. tu yg tak tau apa citer kat bilik guru.

Citer tbaru… penyelia petang ‘gila kuasa’…hehehehe biasala tu… kat mana2 pun byk org giler kuasa. Yg buat org2 hot that is ada ker dia simpan mesin fotostat lam bilik dia. Pastu sesapa nak fotostat minta izin dia n jgn lupa bayar. Giler ke apa.. dia masuk keje petang..then org pagi camner plak… dah tu angin salu… asyik nak ngamuk jer… nak ‘menopause’ kot makcik tu…. No wonder la kalo betul pun coz umur dia pun da 40++ yg penting jgn dia usik keje aku udah ler….

Pesal la…pengalaman aku keje salu dapat bos ‘kepala angin’.. Da nasib…. Aku paling tak suka yg blagak cam pandai wat keje . dok arah itu ini tp keje dia lambat nak mampus… pastu siap menyusahkan orang lain. Minta org lain siapkan plak

Last year aku penah sembang2 la dgn sorang cikgu lelaki masa aku baru2 di post kan dulu . Dia sebelum ni penah ngajar sek men pastu oleh kerana no degree dia kena post kat sek ren. Based on his experienced la, dia kata cikgu2 sek ren ni cara pemikiran sungguh bbeza dgn cikgu sek men… nak kata low mentalitity (sorry to say) tak leh gak. Cam ner pun aku setuju benar dgn pendapat dia. Dia kata cikgu2 kat sek ren ni suka menyibuk hal org lain. Sbg cth kalo ada masalah lam subjek sains cikgu2 yg tak ngajar sains pun dok ikut2 nyibuk konon2 nak tolong tp sebenarnya makin memeningkan pala n menambahkan serabut jer. Tp aku tak pelik kalo mende ni berlaku coz pada aku la cikgu sek ren tak perlu study seteruk cikgu sek men sebelum nak ngajar untuk keesokkan harinya. Ye la sek ren kan ajar yg basic jer lainler sek men. So dorang ni banyak ler masa nak nyibuk hal org lain. Aku cakap ni pun coz aku ada experienced ngajar budak ‘U’, budak sek men and now ni sek ren lebih tepat lagi preschool. So tau da perbezaan situasi semua keadaan... aktiviti cikgu sek men pun lebih berat n memerlukan lebih daya bpikir so mana ada masa dorang nak nyibuk hal org lain. Kalo ada pun tu mmg jenis kaki nyibuk.

Aku sokong benar la kalo semua cikgu sek ren ada degree. Bukan apa coz now ni semua kena guna komputer. Kalo dorang sambung study sure kena guna komputer nak wat assignment. Dalam pada tu dorang blajar guna komputer. Katakan la dorang tak sambung study.. payah ler nak blajar komputer terutamanya yang ada anak kecil. Lagi satu kalo nak wat graf ker, table yg jenis rumit2 ni dah kelam kabut coz masing2 tak biasa buat. Skang ni masing2 bz nak belajar power point. Awal tahun hari tu my helper minta ajar wat hiperlink coz mende tu wajib lam assigment... masing2 dok pening ngadap pc camner pun aku just help my helper jek. Tak mau tunjuk pandai guna pc kang dorang melambak keje kat kita walhal keje aku pun melambak tak siap lagi.. especially bab2 inventori ni. Rasanya baru 60% yang siap.

Camner pun i’d loved to be a teacher... ntah tak tau naper sejak aku kecik2 dulu suka benar nak jadi cikgu... satu yg pasti ialah our product is human being. Bukan kalo rosak leh reject gitu2 jer tp kena amek n betulkan mana yg patut... dan betulkan sebaik mungkin. Product yg bernyawa. Satu lagi ..apalagi kalo bukan kerana CUTI nyer.... cuti yang tak payah nak isi borang cuti. Hehehe walaupun kenkadang kena p sek gak tp tu semua perkara kecil jer... apalagi yg best kalo jadi cikgu..eh.. salu dapat gift masa hari guru. Keje lain payah nak dapat pastu tak sambut every year.. kalo org lain sambut Hari Buruh kitorang pun sambut gak... gitu ler istimewanyer jadi guru. Sampai pencen n seterusnya mati pun org tetap panggil kita Cikgu. Hehehe keje lain cuma doktor jer kot yg sama. Org tetap panggil dia doktor kat mana2 pun.

1 kata org lain:

Love Sweet Recipes said...

heheheh..pendapat aku, cikgu tak reti guna komputer susah laaa...ada tu siap suh cikgu lain lak siapkan kertas soklan sebab kena taip kat komputer and print. Hahahahaha..sian lak aku tengok cikgu camni...patutnye kat skolah tu kena bukak satu kelas komputer untuk guru2...
tu yang penyelia petang mintak duit setiap kali nak fotostat tu apahal? Mesin fotostat tu dia punye ke? hahahahaha