Saturday, January 05, 2013

cerita minggu pertama

Dah tamat minggu pertama persekolahan = minggu orientasi.  Penat? tu dah tentu... mmg lebih penat berbanding tahun dulu2,  yer la umur semakin meningkat plus budak semakin aktif...  Alhamdulilah x der yg nangis golek2 or kena gigit ker kena tendang ker... takat nangis mendayu2 sorang, takat meleleh airmata  sorang, dok nyorok kat kerusi x mau join kawan2 sorang, yg selebihnya kecoh macam sekolah tu dah bukan tempat baru baru dorang. siap leh bergurau , menjerit n main pukul2 dah... macam dah lama juper jer...

berbanding dgn dulu2 hari pertama dengan senang hati aku n ppm wat sesi pengenalan kelas... ajar peraturan makan, toilet n segala rutin yg ada. Tp sejak dua menjak ni payah nyer nak ngjar dorang... kita cakap dia leh wat x tau jer... nak ajar duduk untuk morning circle pun payah. padahal baru 1st day tuh. dia leh lompat2 n main kejar2. kalo budak2 dulu ikut jer arahan. kalo ada pun just cakap2 dgn kawan sebelah dia jer. hmmm

tahun ni ada sorang budak cute yg byk autanyer... little indian boy... kat umah dia speaking london plus bhs indon coz bibik yg jaga... kat kelas budak2 siap panggil dia 'budak omputeh' sbb dia salu speaking dgn aku tp mak dia pesan suh balas dalam BM jgn BI coz dia nak betulkan BM anak dia ... semalam mmg hari gelak aku bila layan budak ni.. punya lah malas nak menulis (tracing dot to dot jer) siap capai tgn aku suh pegang tgn dia... bila aku lepas siap leh ugut aku ' i told appa to scold you'... aik... 1st time ada budak kecik ugut aku nih since aku ngajar... so aku balas balik ' amma... jgn dtg, jude malas buat keje'... terus dia tarik muka... ingatkan nak lah dia tulis.. tup2 dia tutup mata n letak pala atas meja n say ' i'm so sick' siap buat2 muka sedih... waaaa... pandainyer dia berdrama... tp yg bestnyer tengahari tu mak dia kata, pagi nya dia nak pakai stokin n kasut sendiri... sebelum tu mak dia yg pakaikan. bagusla dia nak berdikari dah...

next week dah bukan minggu orientasi dah so kurangkan bermain.... kita belajar la plak... ada beberapa org pernah masuk tadika, tp nampaknya sorang tu dah boleh baca ayat mudah cuma aku blum test sama ada dia belajar secara mengeja sukukata atau fonik.. maklum ler sekolah swasta byk guna fonik.

harap2 tahun ni planning aku x lari coz my ppm ada sepanjang tahun x macam last year cuti bersalin sampai 3 bulan. parah aku ngajar sorang2 n wat keje ppm sekaligus... penatnya toksah cakap lah tp yg herannya x semakin kurus tp semakin naik plak badan aku ni... badan kena fit nak ngajar budak kecikni... budak kecik aktif so cikgu kena aktif gak.

0 kata org lain: